onsdag 27 juni 2012

Gävle

Tisdagen den tjugosjätte juni i år var det en stor premiär för mig. Dels att besöka Gävle, denna stad som skulle visa sig vara mycket angenäm, men framför allt att äntligen träffa en god vän. För ni förstår, i lite över ett års tid har hon och jag pratat med varandra så gott som varje dag och lärt känna varandra väldigt väl. Men vi har aldrig setts. Vår kommunikation har varit uteslutande på nätet.

Vi träffades på Twitter. Så klart. Jag älskar Twitter av fler orsaker än denna, det vet ni så jag ska inte tjata mer om det.

Klockan halvåtta på morgonen tog jag InterCity-tåget mot Östersund från spår fyra på Stockholms Centralstation. Väl ombord hörde jag i högtalaren en konduktör med trött röst upplysa oss resenärer om att "tjorren" i vagn fyra skulle öppna först efter uppehållet i Arlanda. En och en halv timme senare klev jag av i Gävle och jag fick krama om min goda vän för första gången.

Vår dag började med frukost hemma hos henne och jag fick äntligen även träffa den berömda svarta pantern som jag med beundran har följt på distans. En stilig och slank herre i sina bästa år.

Herr Brolle Bus.

Regndropparna smattrade mot fönsterrutan där vi satt i köket och samtalade om ditt och datt medan vi njöt av det nybrygdda kaffet.

Efter ett tag var det dags för lite sightseeing. Vi satte oss i den silverfärgade bilen och åkte till Engeltofta. Där finns en gammal vacker grosshandlarvilla som nu fungerar som en konferensanläggning och ligger alldeles intill vattnet.

Engeltofta Restaurang och Konferens.

Utsikten är möjligtvis lite udda på ett sådant vackert ställe.

Jag tror att det är ett stinkande pappersbruk som ligger och pyser på andra sidan.

Vi bekymrade oss inte om regnet så vi gick och såg oss omkring en stund och åkte sedan vidare till den söta lilla sommarstugan.

Stugan.

Magen började så smått kurra lite på oss så vi återvände hem till Brynäs där min vän bjöd på soppa och smörgåsar med efterföljande budapestbakelse med romtopf och kaffe.

OBS! Hembakat.

Tiden går fort när man har kul - så även för oss och plötsligt såg vi till vår glädje att det började spricka upp i himlen och solen tittade fram. Dags att göra stan!

Vi hann även med ett kort besök på Länsmuseet innan de stängde.

Brösttabletten.

Efter det strövade vi runt i de gamla kvarteren.

Gamla Gefle.

Jag tycker mycket om Gävle, en fin och liksom vänlig stad med en härlig atmosfär. En av de bästa sakerna är förstås att det finns ett Södermalm här också!

Söder!

Till min stora lycka kryllar det av femtiotalsskyltar på Kungsgatan. Jag har en fäbless för gamla skyltar. När jag tänker efter är jag nog förtjust i skyltar över huvud taget.

Ett urval.

Några lokala invånare ville dock att jag skulle ta kort på dem istället för på skyltarna.

Gävleansk linslus.

Vi tog en avstickare från centrum och gick längs med vattendraget som brusade hetsigt.

Gavleån.

Vi fortsatte in i den lummiga Boulognerskogen som var fantastiskt vacker och fridfull. Folk promenerade, joggade, cyklade, fiskade, åt glass, satt på bänkar och vilade eller snackade med sin kamrat de hade bredvid sig, solade eller bara mediterade i stillhet.

Allén vid Boulognerskogen.

På kvällen åt vi en delikat middag på vännens favoritställe, Helt Enkelt. Förutom att maten och vinet var utmärkt så var personalen så trevliga att det var svårt att gå därifrån. Kan varmt rekommenderas. Gå dit!

Min fina gröna vän.

Efter en heldag i södraste Norrland var det dags för mig att återvända till Stockholm. Vännen följde mig till stationen, vi omfamnade varandra, tog adjö och bestämde att snart ses igen.

När klockan slog 21:00 rullade tåget söderut och strax efteråt kom en - även denna gång - sömndrucken konduktör. Kanske var det samma? Hur som helst så kom han in i min vagn och sa lågt för sig själv "nypåstigna", tittade rakt fram med frånvarande blick och tog ingen notis av mig där jag satt och villigt sträckte fram min mobiltelefon för att visa min sms-biljett. Nänä. Det får man för att man gör sig till.